Пасажирське сполучення Слов'янськ - Рапна розпочалося у 1894. Історія найстаріших залізничних сполучень Донеччини та Луганщини

Ми продовжуємо серію блогів. Цього разу це блог про залізничне найстаріше залізничне сполучення на Донеччині та Луганщині. Це блог від Віталія Киркача.

Пасажирське сполучення Слов'янськ - Рапна розпочалося на початку 1894 року у вигляді курсування товарних потягів із пасажирськими вагонами у складі. Вже восени 1894 року на даному напрямі курсували пасажирські потяги, які, як не дивно, не значилися потягами місцевого сполучення. Знижений приміський тариф на проїзд у цих потягах почали застосовувати лише після 1912 року. Їхня кількість поступово зростала, в 1913-1915 роках їх було по 9 пар на добу, в 1916 році - 15 пар на добу, в 1917 році - 14 пар на добу. Проміжними зупинками потягів були станції Слов'янськ-Місто (-Гілка) і Соляні Заводи, а також платформи Банківська і Шнурківська. До 1917 року в зимовий період маршрут прямування потягу встановлювали у сполучення Слов'янськ - Соляні Заводи.

З 1901 року розпочинається курсування пасажирських потягів місцевого сполучення Маріуполь - Маріуполь-Порт і Маріуполь - Сартана, а приблизно з 1905 року для цих сполучень почали застосовувати приміський тариф. До 1917 року до порту від станції Маріуполь курсувало по 2-3 потяги на добу (в залежності від пори року), а на Сартану - по 3 потяги в осінньо-зимовий період і по 4-7 потягів у весняно-літній період. Місцеві пасажирські потяги Маріуполь - Сартана мали 2 проміжні зупинки по Пильчеву (платформа 193-ї версти) і Заводській платформі. Примітно, що до 1917 року місцеві потяги Маріуполь - Сартана мали різну категорію (швидкі, пасажирські, поштові, товаро-змішані), тоді як на порт ходили виключно пасажирські потяги.

З осені 1916-1917 років розпочинається курсування місцевих пасажирських потягів Катерининської залізниці у сполученні Луганськ - Вергунка (2 щоденні пари) і Луганськ - Вільхова (1 пара на добу по неділях і святах). Щодо пониженого тарифу в даному сполученні інформація наразі уточнюється. Потяги Луганськ - Вергунка робили зупинку по платформах Патронний завод, завод Гартмана і Малій Вергунці, а потяги на Вільхову - додатково по платформі Кіндрашівська. Станом на осінь 1918 року курсували 2 щоденні пари "дачних" потягів на добу у сполученні Луганськ - Вільхова. Примітно, що потяги пасажирського сполучення Луганск - Шмидтівська (Лутугіне) - Бразоль Північно-Донецької залізниці, що курсували у 1916-1917 роках, статусу потягів місцевого сполучення не мали. 

Залізнична станція. Стара листівка

У вказівниках пасажирських сполучень за 1911-1914 роки є відомості про перевезення робітників промислових підприємств за наднизьким тарифом у пасажирських вагонах ІІІ і ІV класу, що включалися до складу товарних потягів на відтинку Слов'янськ - Костянтинівка ч/з Краматорську, Дружківку, Кіндратівку, платформи 135-ї та 137-ї версти. Такі самі потяги регулярно курсували гілками загального користування Чистякове - Безчинська (ч/з Дронове, Соф'їно-Бродську) і Алчевське - Овраги. Крім того, пасажирська інфраструктура (платформи і/або пасажирські будівлі) станом на 1916 рік існували по Прищіпній (колія до Картушиного), Антрациту (колія до Щотового), Горсько-Іванівці (колія до Комишувахи), Тошківці та Мирній Долині (колія до Лоскутівки), Пугачовому й Тупиковій (колії до Алчевського), Нижньокринці (колія до Щебінки), Макіївці та посту 15-ї версти (колія до Моспиного), що свідчить про більш-менш регулярні перевезення робітників у місцевому сполученні товарними потягами.

Потяг місцевого сполучення на станції Маріуполь, дореволюційна поштова картка