Вже третій рік в Україні триває повномасштабна війна, яку розпочала росія. Частина українських територій та людей, що там лишились, перебуває в російській окупації, лінія фронту постійно рухається, а українські військові знаходяться на передовій без ротації. То чому в Україні неможливо провести вибори під час війни? І чому це суперечить українському законодавству? У цьому нам допоміг розібратися заступник Голови Чернівецької обласної територіальної виборчої комісії, доктор юридичних наук та доцент Ігор Ковбас.
20 травня 2024 року сплив пʼятирічний термін перебування на посаді Президента України Володимира Зеленського. Однак вибори в Україні під час воєнного стану заборонені законом і технічно неможливі. Тому вдала України залишається законною та легітимною, і виконуватиме свої повноваження до скасування воєнного стану.
Росія докладає зусиль, аби переконати у зворотному максимально можливу кількість людей в Україні і за кордоном. Робиться це різними способами - за допомогою коментарів від ботів, які видають себе за українських підписників в групах та каналах, через просування теми “нелегітимності” Зеленського на заході, через гучні заяви вустами тих, кому довіряють більше, ніж російським спікерам.
А що все ж каже українське законодавство про вибори під час воєнного стану? У цьому нам допоміг розібратися заступник Голови Чернівецької обласної територіальної виборчої комісії, доктор юридичних наук та доцент Ігор Ковбас.
Які закони регулюють проведення виборів
Підготовку та проведення виборів в Україні (в тому числі виборів Президента України) регулюють Конституція України, Виборчий кодекс, Закони "Про Центральну виборчу комісію", "Про Державний реєстр виборців", інші закони України, прийнятими відповідно до них законодавчі акти, акти Центральної виборчої комісії.
Чому вибори неможливо провести під час війни
Є Закон України “Про правовий режим воєнного стану”. Його ч. 1 ст. 19 каже, що в умовах воєнного стану забороняється зокрема проводити вибори Президента України, до Верховної Ради України, Верховної Ради Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування.
До того проводити вибори під час воєнного стану забороняє Конституції України, а саме ч. 4 ст. 83. Вона не дозволяє припиняти повноваження парламенту й автоматично продовжує їх до обрання нового скликання після війни:
Тобто природа і принципи виборів однакові і для Президента України, і для Верховної Ради. І неможливо обирати під час війни Президента України, не обираючи при цьому новий склад ВР. Це б означало, що до формування законодавчої і президентської влад застосували різні підходи, простіше кажучи - порушили закон.
В Україні вже не перший місяць намагаються розхитати тему виборів, аби переконати людей, що чинний президент не легітимний і узурпує владу. Як пояснити людям, що це насправді не так?
Відповідь досить проста: чинне законодавство чітко забороняє проводити вибори в умовах воєнного стану. Без внесення змін до законодавства вибори проводити неможливо та протизаконно.
У Конституції України на жаль немає чіткої норми стосовно виборів Президента України в умовах воєнного стану (на відміну від виборів до Верховної Ради України). Проте за логікою того, що вказано в Конституції, вибори Президента, за аналогією з виборами народних депутатів України, в умовах воєнного стану неможливі.
Не варто також забувати про ст. 71 Конституції України. Згідно з нею вибори є вільними і відбуваються на основі загального, рівного і прямого виборчого права шляхом таємного голосування. Це фундаментальні принципи, дотримуватися яких в умовах воєнного стану неможливо або складно, - вважає Ігор Ковбас.
Чому зараз небезпечно міняти владу, скидати її та усувати іншими способами?
Причин декілька:
1. Значна частина населення України не зможе проголосувати (частина населення перебуває в зоні бойових дій, інша частина залучена до ЗСУ та інші військові формування, де проведення голосування буде ускладненим);
2. Через вищевказані обставини думка значної частини населення може бути не врахована під час виборів;
3. Неможливо проводити вибори на окремих територіях;
4. Значні витрати на організацію та проведення виборів.
На вашу думку, хто стоїть за “розгойдуванням” теми виборів? Чи є серед українських та західних публічних особистостей ті, хто цьому підігрує?
На думку Ігоря Ковбаса, політичні еліти, які зараз не при владі, можуть бути зацікавлені у виборах та у частковій маніпуляції громадською думкою щодо легітимності/нелегітимності влади. Водночас на його думку, ці процеси в Україні не мають масового характеру та можуть бути пояснені неналежною правовою свідомістю та культурою деяких політичних діячів.
На завершення хочемо нагадати, що варто завжди перевіряти інформацію, яку публікують в різних групах, чатах та Телеграм-каналах. А також варто вивчати законодавство в тих питаннях, які вас турбують. Тим більше, що зараз це зробити дуже просто - варто лише правильно використовувати Google.