Журналісти 6262 вирішили розібратись у ситуації, яка склалась у депутатському корпусі ,і поспілкувались з представниками різних політичних сил у Слов’янську, головою Донецької облдержадміністрації Павлом Кириленком та міським очільником Вадимом Ляхом.
Вже другий місяць поспіль у Слов’янській міській раді розгортаються справжні баталії. Учасники - новообрані депутати, новообрана міська влада. На комісіях та пленарних засіданнях сесій обранці не можуть досягнути консенсусу, завжди виникають спірні питання. Конструктивної бесіди у міській раді часто немає, хоч і зустрічі іноді тривають з ранку і до самого вечора.
Наразі Слов’янськ чи не єдине місто у Донецькій області, яке не прийняло бюджет 2021. Чи може така політика призвести до кризи і що про цю ситуацію думають самі обранці, ми дізнавалися у депутатів. Ми поставили представникам усіх політсил однакові запитання:
Чи вважаєте ви, що у Слов’янській міській раді склалась кризова ситуація? У чому, на вашу думку, вона полягає?
Як оцінюєте співпрацю депутатського корпусу і міського голови?
Чи сформувалась у міськраді більшість?
Чи заважають політичні розбіжності працювати депутатам?
Який вихід бачите у цій ситуації?
Чи підтримуєте можливість введення у Слов’янську військово-цивільної адміністрації?
Міський голова Вадим Лях, Опозиційний блок
Чи вважаєте ви, що у Слов’янській міській раді склалась кризова ситуація? У чому, на вашу думку, вона полягає?
Пока о кризисе и о том, что наступил коллапс, говорить рано, потому что все отделы исполкома работают, город живет, работает. Сегодня, наблюдая работу в комиссиях, может сложиться впечатление, что конструктива там мало, но это дискуссионная площадка. То, что там спорят и дискутируют - это не плохо. Но вопрос в том, какая это дискуссия: просто критика или конструктивный поиск компромиссного решения.
Як оцінюєте співпрацю депутатського корпусу і міського голови?
Я, наблюдая за работой комиссии, сделал вывод, что необходимо немного нацелить на конструктив всех руководителей фракций. Идет большая критика программы соцэконом развития. Но если вы вносите предложение, что нужно добавить статьи на образование, медицину, скажите, где убрать. Если дать задание начальнику освиты: “Вы там внесите ваши пожелания”, - список будет большой. Но ведь начальник образования не придет в медицину и не скажет: “Мне комиссия дала задание увеличить свои статьи расходов”.
Как я вижу: депутаты внесли свои предложения о том, где увеличить, а где убрать. Потому что это сообщающиеся сосуды. Чтоб где-то прибавилось, должно где-то убавиться.
Я не хочу устраивать балаган на сессии, чтоб наш город был посмешищем. Проведение сессии очень зависит от того, как она подготовлена.
Если мы говорим о всех депутатах, а их у нас 38, то я готов общаться с любым персонально. Обратная связь есть.
Чи сформувалась у міськраді більшість?
Если говорить о создании большинства, объединения общего на сегодняшний день нет, которое заявило бы, что большинство сформировано. У нас есть депутатские фракции, которые объявили о своем существовании. И у нас есть консолидированное голосование условного большинства. Почему условного? Потому что этот союз они официально не утвердили в виде подання, что на основе трех фракций, условно говоря, образовалась какая-то депутатская группа. Не секрет, что сегодня три фракции выступают консолидированно по всем вопросам.
Чи заважають політичні розбіжності працювати депутатам?
Вот, к примеру, депутатские комиссии. В одной рассматриваются все вопросы повестки дня. Другая комиссия приняла решение, что она не будет рассматривать никакие вопросы. Та же самая депутатская группа условного большинства бурно обсуждает вопросы, а другая часть этой же команды отказывается от обсуждения. Мне такая позиция непонятна.
Який вихід бачите у цій ситуації?
Есть причина, а есть повод. Та же самая критика может быть причиной плохой работы какого-то отдела исполкома или разработчика документов, либо поводом для каких-то других действий и моментов.
Запас прочности у всех происходящих процессов - примерно месяц, февраль. Как все разрешится - время покажет.
Чи підтримуєте можливість введення у Слов’янську військово-цивільної адміністрації?
Просто из-за того, что депутаты ссорятся, ВЦА не введут. Но если дальше жизнедеятельность города будет в опасности (начисление зарплаты, работа коммунальных служб, медикаменты в больнице, питание в школе, вода из крана), и в итоге страдать будут жители города от несогласованных действий городского головы и депутатского корпуса, то такое возможно. Мы наблюдали в соседней области, в Северодонецке, эти баталии между депутатами и городской властью. И в итоге они привели к введению военно-гражданской администрации. Сказать, что это хорошо, я не могу. Я за демократические процессы. Я вижу, что у нас есть рычаги, еще не все ресурсы исчерпаны.
Депутат від Європейської солідарності Олександр Беліменко
Чи вважаєте ви, що у Слов’янській міській раді склалась кризова ситуація? У чому, на вашу думку, вона полягає?
Самі по собі депутати у кризі не знаходяться, а от місто, внаслідок їхніх дій, може опинитися в кризовій ситуації. Бо рішення, які так чи інакше важливі, вони не так видні зараз, але мають таку здатність накопичуватися. Згодом ми можемо отримати і ВЦА, і поступове погіршення, і відключення води, коли виявиться раптом, що у нас грошей нема, платити немає чим, область скаже: ми не хочемо вам давати гроші, як це зазвичай відбувалося. Так закінчиться тим, що центральна влада не допустить, щоб тут сталася катастрофа і вольовим рішенням введуть ВЦА, наприклад. Я розглядаю це як можливість.
Як оцінюєте співпрацю депутатського корпусу і міського голови?
Я бачу зараз певну конфронтацію. Вона очевидна, торгівля йде. Я не впевнений, що голові зараз вигідно це. В першу чергу, будь-які проблеми відіб’ються на голові. В першу чергу, у всьому звинувачують його. І вже потім будуть депутати винуватими. Тому голова не зацікавлений в розвитку цього протистояння, але вони теж, та більшість, розуміють це і саме цим намагаються його шантажувати. Як я розумію, торгівля йде навколо секретаря. Ну і це не єдина посада.
Чи сформувалась у міськраді більшість?
Це очевидно. І питання у тому, що вони прикриваються неприпустим способом. Вони намагаються паралізувати, за допомогою шантажу і паралічем всього міста, вони намагаються досягти тих преференцій, які можуть отримати.
Що заважає працювати депутатам? Політичні розбіжності?
Буду кратким - бабло. Врешті-решт, політика - це вищий прояв якихось процесів в суспільстві. Але вся політика робиться за допомогою грошей. І коли можна посісти на місто, яке має бюджет близько мільярда, можливо, що і можна заробити. З бюджета ж не крадуть так безпосередньо. Але отримати контроль за певними напрямками, поставити людей належним чином… Ми спостерігали весь час. І зараз йде підготовка того майданчика, на якому буде зручно стояти чи сидіти і роздавати вказівки, що ті гроші давайте тому підряднику передамо, а оті гроші ми передамо тому підряднику. Мені здається, що на цьому рівні відбувається. Звісно, я не є учасником цього процесу. Минуле моє не дозволяє вбачати в мені людину, яка може торгуватися на такому рівні, тому пропозиції, звісно, мені такі не надходять. Але хоч я і не є палким прихильником теперішнього голови, але все ж таки я знаходжуся зараз ситуативно на його боці, і я б хотів бачити якісь компроміси, узгодженості в роботі міської ради, депутатів і голови зокрема.
Який вихід бачите у цій ситуації?
Лише домовлятися. Чим ближче буде до кризи, то розуміння небезпеки має перемогти, інстинкт самозбереження має спрацювати і, врешті-решт, містяни теж впливають. І коли містяни бачать, що люди прийшли в раду працювати, а насправді не працюють, то певним чином вони теж будуть підтискати трошечки. Обидва боки. В будь-якому випадку компромісним рішенням. У нас не йде війна у місті. І компроміси тут можливі. І саме компроміси мають бути досягнуті. Мають розпочатися процеси, які забезпечують життєдіяльність міста.
Чи підтримуєте можливість введення у Слов’янську військово-цивільної адміністрації?
Я проти. Таке може статися, але я вважаю, що ввести її значно простіше, ніж потім позбутися. І небезпека полягає саме в тому. Ми розуміємо, що таке влада, що таке держава - це таки певний орган, який пригнічує певним чином прояви самостійності. Звісно, ввівши сюди ВЦА, потім знайти аргумент, чому тепер ми маємо оголосити вибори і займатися всіми цими демократіями, знайти нам буде надскладно.
Іван Особов, Опозиційна платформа - За життя
Чи вважаєте ви, що у Слов’янській міській раді склалась кризова ситуація? У чому, на вашу думку, вона полягає?
На данном этапе в Славянском городском совете действительно существуют разногласия между частью депутатского корпуса и главой громады - во взглядах на перспективу развития громады. В первую очередь, это отражается в подходах к формированию первоочередных мероприятий программы социально-экономического развития на 2021 год, распределении средств дефицитного бюджета и в кадровых вопросах.
В тоже время, депутаты принимают активное участие в работе постоянных профильных комиссий, в заседаниях сессий. Таким образом, говорить о кризисе на данном этапе мы не можем.
Большинством депутатов предлагается пересмотреть подход к формированию программы социально-экономического развития на 2021 год с учетом того, что в документе необходимо обязательно учесть и интересы жителей Былбасовки, Андреевки, Мирного. Эти поселки вошли в Славянскую громаду, что не просто изменило контуры ОТГ, но и обусловило необходимость учесть все обстоятельства при разработке комплексной стратегии развития.
Як оцінюєте співпрацю депутатського корпусу і міського голови?
На данном этапе консультации с депутатским корпусом проходят довольно редко, практически отсутствуют. Такие меры, как заседания лидеров фракции депутатского корпуса с городским головой могли бы стать одним из эффективных инструментов в достижении компромиссов по ряду вопросов. Глава громады должен выступать активным коммуникатором, проявлять больше инициатив, слышать и прислушиваться ко всем мнениям, которые существуют в депутатском корпусе.
Чи сформувалась у міськраді більшість?
На протяжении нескольких сессий можно заметить тенденцию, как проходят голосования. Таким образом, можно говорить о едином видении проблематики развития громады у трех партий: Оппозиционная платформа - За жизнь, Мир и развитие, Наш край. На данном этапе можно говорить об их активном сотрудничестве, формировании общей повестки дня и единой позиции по многим вопросам.
Чи заважають політичні розбіжності працювати депутатам?
Все депутаты избирались в городской совет для активного участия в развитии новосозданной громады, решении вопросов, связанных с улучшением жизни людей. У депутатов может быть различное видение в тех или иных вопросах, при том, что они не имеют яркой политической принадлежности. Например, вопросы, которые касаются работы коммунальных предприятий громады, развития инфраструктуры, финансирования медицины и образования.
Также одним из примеров единения депутатского корпуса в борьбе за права жителей громады, может служить недавнее голосование по обращению к центральным органам власти против повышения тарифов на ЖК-услуги. Это свидетельствует об отсутствии непреодолимых политических разногласий внутри депутатского корпуса.
Який вихід бачите у цій ситуації?
Чи підтримуєте можливість введення у Слов’янську військово-цивільної адміністрації?
В Славянске нет причин для создания военно-гражданской администрации. Есть действующий городской голова, сформирован депутатский корпус, свои функции выполняют управления и отделы исполкома. Новый депутатский корпус активно принимает участие в жизнедеятельности громады. Если у депутатов возникает желание разобраться в экономических и социальных вопросах, получить дополнительные консультации и внести предложения, необходимо предоставить им такую возможность.
Ольга Алтуніна, Слуга народу
Чи вважаєте ви, що у Слов’янській міській раді склалась кризова ситуація? У чому, на вашу думку, вона полягає?
Мені здається, що криза більше політична. Ті документи, які не приймають депутати (прим. наприклад, Програма соцекономрозвитку та Бюджет участі), вони тягнуть за собою критичну ситуацію у життєдіяльності міста. Але політичну кризу видно. Чому? Тому що сформовані профільні комісії, при формуванні яких не дотримувалися принципу пропорційності. Між всіма комісіями мала би бути пропорційно розділена однакова кількість людей від кожної партії. Але ми бачимо, що деякі комісії взяли на себе якусь галузь. Наприклад, партія “Наш край” з чотирьох депутатів трьох “передала” до комісії з житлово-комунального господарства. Тобто, якщо партія не хоче голосувати за якісь питання, їх фактично блокують, або не дають зібратися кворуму. Недаремно в законодавстві прописана пропорційна система представництва депутатів від партій, аби утримати баланс. І тому зараз на комісіях ми не можемо обрати ані заступників, ані секретарів.
Чи сформувалась у міськраді більшість?
Фактично ми бачимо, що фракції у міськраді розділилися на так звану більшість - це ОПЗЖ, Наш Край, Партія миру та розвитку; і на Опоблок, Слуга народу, ЄС. В кожному таборі, звісно, проходять консультації, перемовини, узгодження питань.
Як оцінюєте співпрацю депутатського корпусу і міського голови?
29 січня міський голова збирав голів фракцій і запропонував їм перейти від критики до конструктиву. Цей захід показав, що голова готовий до конструктиву, готовий до співпраці. Побачимо, чи зміниться ситуація. Тому що комісії, які відбулись, показали, що фактично відбувається блокування прийняття рішень.
Який вихід бачите у цій ситуації?
Я вважаю, що час розставить усе на свої місця. Довго блокувати розвиток міста неможливо. Думаю, що ситуація буде вирішена.
Чи підтримуєте можливість введення у Слов’янську військово-цивільної адміністрації?
Якщо місто буде фактично заблоковане, і не буде змоги у міського голови приймати будь-які рішення, які ведуть до розвитку міста, то вихід є. Не хотілося б, звичайно, щоб вводили ВЦА. Я вважаю, що це крайній випадок. Ми всі приходили у депутати, аби розвивати місто. Можливо, депутати просто хочуть вивчити ситуацію.
Чи заважають політичні розбіжності працювати депутатам?
Загальний накал між депутатами є. Деякі депутати навіть дозволяють собі у соціальних мережах негарно висловитися про своїх колег. І на міського голову були такі репліки, не дуже ввічливі. Я вважаю, що ми не маємо до цього опускатись, маємо дотримуватись етики поведінки депутата. Ми повинні один одного поважати і не допускати образливих слів в адресу одне одного.
Світлана Ковальова, Партія миру та розвитку
Чи вважаєте ви, що у Слов’янській міській раді склалась кризова ситуація? У чому, на вашу думку, вона полягає?
На мій погляд, склалася така робоча, скажімо, атмосфера в нас. Казати що, є криза...Якщо ми вже третю сесію проводимо в такі ось терміни, то, мабуть, є питання до усіх. Треба консолідуватися для того, щоб ми вирішували питання скоріше. Тому що маємо вже лютий місяць, немає бюджету, у місті не прийнята Програма соціально-економічного розвитку. Але ми приступили до роботи у постійній комісії. І на постійних комісіях час розгляду був дуже такий, широкий. Підійшли ми досконало до кожного питання. І я думаю, що керівники відділів відпрацюють ті зауваження, які були зроблені, і ми будемо готові голосувати за винесені проекти на сесії.
Як оцінюєте співпрацю депутатського корпусу і міського голови?
Щодо співпраці депутатського корпусу та міського голови, то я думаю, що все йде в робочому режимі. Я знаю, що голова декілька разів зустрічався з головами фракцій. Мабуть, домовляються щодо того, щоб ми вирішували питання на розвиток нашої Слов’янської територіальної громади. І я думаю, що буде знайдено те розуміння. І ми будемо йти далі, щоб, ще раз повторю, працювати на користь нашої територіальної громади.
Чи сформувалась у міськраді більшість?
На сьогодні є більшість у трьох політичних сил, але я думаю, що повинні об’єднатися всі навколо вирішення тих питань, які хвилюють мешканців нашого міста. От таку я хотіла б бачити більшість.
Чи заважають політичні розбіжності працювати депутатам?
Вибори по політичним партіям на місцевому рівні - ми побачили, що це є велика проблема. Але я думаю, що пройде час (маю надію, що цей час буде дуже коротким), і ми почнемо працювати спільно над питаннями, які потребують найскорішого вирішення.
Який вихід бачите у цій ситуації?
Вихід - не конфронтація. Треба сідати міському голові з керівниками фракцій і ще раз домовлятися по тим питанням, які б дали змогу міській раді працювати конструктивно.
Юрій Макогон, Наш край
Як розцінюєте ситуацію, яка склалася у депутатському корпусі Слов’янська наразі?
Я не вижу никаких вообще больших проблем. На последней сессии все вопросы были приняты, кроме таких, по которым есть разные мнения у определенных фракций. А так, никаких проблем я не вижу в депутатском корпусе. Наоборот, я считаю, что та ситуация, которая сложилась на данный момент, идеальная. И в Славянске такого депутатского корпуса еще не было, когда реально за каждый вопрос нужно биться, доказывать и обосновывать, что это действительно нужно. Если мы раньше видели то, что всегда единогласно поднимались руки “за”, то теперь такого нет. И я считаю, что это очень даже хорошо. Конечно, есть моменты манипуляции всякие в Фейсбуке о том, что кто-то не дает жить городу и все остальное, но это лишь манипуляции. Все решения принимаются, комиссии уже работают. Никогда, по-моему, комиссии так не работали. Каждый вопрос, каждую цифру обсуждают, это очень здорово.
Як оцінюєте співпрацю депутатського корпусу і міського голови?
Есть определенные вопросы, которые не находят понимания. У головы есть та политическая сила, от которой он шел, у него нет большинства. Соответственно, я думаю, что на данный момент официального большинства нет, поэтому міському голові потрібно розмовляти на рівних зі всіма фракціями.
Як вважаєте, чи сформувалась у міськраді більшість?
Сейчас очень массово информация идет в Фейсбуке о том, что сформировалось определенное большинство - это ОПЗЖ, Мир та розвиток и Наш край. Но официально нет никаких решений об этом нет. Не могу сказать, что есть уже какое-то определенное большинство.
Що саме заважає депутатам співпрацювати? Через що трапляються розбіжності у поглядах?
Когда начали работать комиссии, стало намного меньше вопросов на пленарных заседаниях. И депутатам действительно прежде чем голосовать за какое-то решение, нужно детально его изучить. Если каждый депутат по желанию головы или определенной какой-то фракции будет сразу поднимать руку, потом это может привести к беде. Потом люди скажут: а почему вы за это голосовали, почему вы нажали “за”?
Який вихід бачите у цій ситуації?
Я не считаю, что есть какая-то проблема. Когда каждый вопрос проходит с битвами, это очень хорошо. Я уверен, что кто бы ни был в оппозиции, он тоже будет бороться за каждую копейку, которая будет потрачена из бюджета.
Як ставитесь до можливості введення у Слов’янську військово-цивільної адміністрації?
Я считаю, что ВЦА - крайняя мера. Я не вижу причин для этого. Не может быть так, что ВЦА вводится только потому, что хочет одна фракция, потому, что не решены какие-то их определенные задачи. Я считаю, что нужно не манипулировать, а слушать большинство депутатов.
Журналісти також звернулись до голови Донецької облдержадміністрації Павла Кириленка з питанням щодо ситуації, яка склалась у Слов’янській міській раді.
Чи обізнані ви щодо ситуації, яка склалася у міській раді Слов'янська? Наразі місто залишається чи не єдиним в області, де ще не ухвалили бюджет.
Слушне питання! Бюджет не ухвалено, сесія четверта вже чи п’ята...Відповідь така і вона зрозуміла: ухвалення бюджету, розвиток громади, як здається, і депутатським корпусом, те, що я вже констатую з того, що відбувається, не стоїть на першому місці, а, напевно, на першому місці стоїть задоволення якихось власних потреб у майбутньому та амбіцій.
Як ставитеся до цієї ситуації, і в якому випадку тут може бути введена ВЦА?
У нас внесені зміни, підписані головою держави до Закону про військово-цивільні адміністрації, але там стаття та не змінювалася (ред. ст. 3) і так чітко визначено у якому разі вони вводяться. Однією з таких підстав є розпуск ради, самоусунення ради, депутатського корпусу від виконання ними своїх обов’язків. Чи є наразі факт самоусунення? Його нема. Належне чи неналежне - час покаже, але я вам прокоментував наразі що там відбувається. А далі - час покаже. Є закон, все чітко по закону...Будуть підстави, в тому числі і по рішенню ЦВК, значить рішення буде прийнято.
Вікторія Повержук
Лідія Хаустова
Олександра Пилипенко