Чесні вибори без підкупу, порушень та фальсифікацій - скоріш виняток із правил, ніж реальність. Зазвичай все це має місце у сучасному виборчому процесі. Сайт 6262 розбирався, що вважається підкупом виборців і як відбувається продаж голосів.
Кандидати у мери та депутати вже вступили у передвиборчу гонку і деякі не гребують вдатись до хитрощів, маніпулюючи законами.
Іноді дуже важко відрізнити передвиборчу агітацію від підкупу громадян. Ми з підтримкою старшої радниці з юридичних питань Громадянської мережі ОПОРА Ольги Коцюруби розбирались у суперечливих питаннях, які виникли у наших читачів.
Чи є підкупом громадян проведення свят та концертів від імені певного кандидата?
Якщо влаштовують концерт на підтримку кандидата та партії і фінансують його з виборчого фонду, то це не є порушенням. Порушенням вважається виступ іноземної зірки, або особи без українського громадянства за того чи іншого кандидата чи партію.
“Проведення будь-яких заходів кандидатами чи організаціями партій, які висунули кандидатів на відповідних виборах є дозволеною формою агітації. Основна вимога до них це те що сцена, оплата ведучих та запрошених зірок повинна бути здійснена з виборчого фонду. Якщо про проведення заходу виготовляються інформаційні плакати, листівки, флаєри та постери то їх виготовлення також повинно оплачуватися з виборчого фонду. Вся ця друкована продукція повинна містити вихідні дані, а саме відомості про друкарню, тираж, інформацію про осіб, відповідальних за випуск, та замовника відповідних матеріалів. На заході заборонено пригощати виборців продуктами харчування чи алкоголем, а також надавати виборцям будь-які товари, безкоштовні або за зниженою ціною послуги, та іншу неправомірну вигоду”, - зазначає Ольга Коцюруба.
Чи є підкупом громадян будівництво дитячих/спортивних майданчиків від імені кандидатів? Чи є підкупом покращення інфраструктури району від імені того чи іншого кандидата чи партії? (ремонт доріг, заміна ліхтарів, встановлення камер)
Ремонт, будівництво + агітація є порушенням. Якщо будівництво дитячого майданчика супроводжується закликами голосувати чи ні за певного кандидата, партію, або згадуванням імені кандидата чи партії, її символіки, то це вважається порушенням. Це стосується зокрема і ремонту доріг.
“Щоби відповісти на це питання потрібно насамперед зрозумінити джерело походження коштів за рахунок яких здійснено будівництво дитячого чи спортивного майданчика чи різного роду інфраструктурні покращення. Дуже часто це - бюджетні кошти, а кандидат, який є чинним місцевим депутатом чи посадовою особою місцевого самоврядування, наголошує на тому, що він сприяв побудові цього майданчика. В даному випадку маємо порушення міжнародних стандартів, так званий бюджетний адміністративний ресурс, коли влада намагається безпосередньо напередодні виборів використати бюджетні кошти, наголошуючи на своїх здобутках та тим самим створюючи неконкурентні переваги для себе, порівняно з іншими партіями та кандидатами. Міжнародні місії неодноразово звертали увагу на необхідності мінімізації застосування представниками влади практик, які можуть бути кваліфіковані як адміністративний ресурс, зокрема в звіті ОБСЄ за результатами спостереження за позачерговими парламентськими виборами зазначено: “Учасники перегонів повинні докладати більше зусиль для утримання від використання проектів державних закладів та фінансованих державою проектів для отримання виборчих переваг в період передвиборчої кампанії”.
Інше питання - якщо для інфраструктурних проектів використовуються кошти благодійного фонду чи приватні кошти кандидата або кошти політичної партії. Тут важливим є фактор часу - залежно від того, чи таке покращення благоустрою та інфраструктури здійснено у виборчий чи у міжвиборчий період, а також чи здійснене воно від імені кандидата або політичної партії. Розглянемо варіант перший, інфраструктури покращення здійснене та здане на баланс до початку виборчого процесу, проте в інформаційних табличках згадується ім’я особи, яка зараз є кандидатом чи назва або логотип політичної партії. Якщо йдеться про передвиборну активність окремого кандидата, то жодного порушення в його діях немає, як і немає правових підстав знімати табличку про підтримку ним чи благодійним фондом, з яким він пов’язаний (наприклад, фонд носить ім’я кандидата), будівництва якогось інфраструктурного об’єкту. А от якщо ж йдеться про політичну партію то така благодійність навіть у міжвиборчий період може бути, на думку НАЗК, порушенням з боку політичної сили. Зокрема Закон України «Про благодійну діяльність та благодійні організації» передбачає, що благодійні організації не мають права надавати благодійну допомогу політичним партіям або від імені політичних партій, а також брати участь у виборчій агітації. А в роз’ясненні НАЗК йдеться про те що щодо здійснення партією благодійної діяльності можливе лише на стадії її реорганізації та не належить до статутних цілей політичної партії. Таким чином, при виявленні інформації про здійсненні партією благодійної діяльності у міжвиборчий період слід повідомити про це НАЗК.
Якщо ж подібні проекти реалізуються після того як партія висунула кандидатів на з’їзді або окремий кандидат вже зареєстрований територіальною виборчою комісією, а такі благодійні заходи супроводжуються агітацією, тобто закликами голосувати, згадкою прізвища цього кандидата чи його зображенням або назвою партії чи символікою, логотипом такої політичної cили, то ці дії вже мають ознаки непрямого підкупу виборців та можуть тягнути кримінальну відповідальність. Якщо виборець стикнувся з таким порушенням йому слід повідомити про це Національну поліцію”, - пояснює Ольга Коцюруба.
Чи є підкупом роздача товарів (ручки, календарі, блокноти, футболки) з партійною символікою того чи іншого кандидата/партії? Чи є підкупом роздача подарунків, продуктових наборів чи грошей від імені того чи іншого кандидата чи партії?
Коли агітатори роздають товари із партійною символікою та брендами виборчої кампанії, не є порушенням, проте, ці товари мають бути оплачені з виборчого фонду, а вартість не має перевищувати 6% неоподаткованого мінімуму доходів громадян. Якщо від імені кандидати чи партії (чи навіть благодійної організації із закликами голосувати за кандидата та партію або з роздачею передвиборчої агітації) роздають гроші, продуктові набори тощо, це є порушенням.
“Щоб відповісти на це питання потрібно враховувати чи ці товари виготовлені за кошти виборчого фонду чи ні, та якою є їх вартість. Якщо товари виготовлені за кошти виборчого фонду та їх вартість у 2020 році не перевищує 1 грн 2 коп. (6% неоподаткованого мінімуму (17 грн. х 0.06) їх можна вільно роздавати - це дозволена форма агітації. Це можуть бути календарики, сірники, папки, пакети. Проте зазвичай вартість ручки, настінного чи настільного календаря, блокноту, а тим більше футболки є значно більшою.
Якщо ж йдеться про будь-які інші товари промарковані назвою партії чи іменем кандидата, або такі що містять зображення кандидата чи символіки та логотипу політичної партії чи надання яких супроводжується агітацію, то маємо справу з підкупом виборців, проте залежно від виду товарів та їх вартості за це може наступати адміністративна або ж кримінальна відповідальність. Роздача продуктів харчування (зауважимо, що готові страви також належать до продуктів харчування), спиртних напоїв та тютюнових виробів є кримінальним правопорушенням незалежно від вартості.
Якщо ж йдеться про будь-які інші товари, пільги, сертифікати на знижки або подарункові сертифікати, послуги, роботи, цінні папери, пільгові кредити чи лотерейні білети, якщо вартість отриманої виборцем вигоди буде дорівнювати або бути меншою за 63 грн 06 коп., то маємо справу з адміністративним правопорушенням, за яке особу, що надає неправомірну вигоду можуть притягнути до відповідальності у вигляді штрафу від 3400 до 5100 грн. Якщо ж вартість неправомірної вигоди буде більшою 63 грн 06 коп. - це вже кримінальна відповідальність і покарання значно суворіше, а саме обмеження волі від 2 до 5 років або позбавлення волі від 2 до 6 років.
За непрямий підкуп відповідає лише той, хто надає виборцям неправомірну вигоду, зокрема товар, cам же виборець юридичної відповідальності не несе. Проте, якщо братиме такі товари чи користуватиметься безоплатними послугами, то цим самим підтримуватиме і стимулюватиме недоброчесних кандидатів та представників партій і надалі продовжувати спроби непрямого підкупу, тому ми закликаємо виборців утриматися від отримання таких “подарунків”, що супроводжуються агітацією.
Якщо ж виборець свідомо дав згоду здійснити певні дії, пов’язані з реалізацією свого виборчого права, наприклад, змінити виборчу адресу для голосування за окремого кандидата, дати згоду балотуватися взамін за неправомірну вигоду, голосування на виборчій дільниці більше одного разу чи голосування за конкретного кандидата на виборах має місце прямий підкуп, незалежно від того чи здійснив він такі дії на практиці. В такому випадку відповідальність вже несе як сам виборець, член виборчої комісії чи кандидат, так і той хто пропонує виборцю, кандидату чи члену комісії неправомірну вигоду. Виборець може бути притягнутий до відповідальності у вигляді штрафу від 5100 до 6800 грн, або виправними роботами чи позбавленням волі до 2 років, тоді як особа що пропонує і надає обіцянку неправомірної вигоди взамін на реалізацію виборцем його виборчого права може бути засуджена навіть до позбавленням волі на строк до 6 років“, - підкреслює Ольга Коцюруба.